Trh je miesto, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci s cieľom vymeniť si vstupy/výstupy za určitú cenu.
Trh – čiastkový – s jedným tovarom, službou...
- agregátny – súhrnný (so všetkými tovarmi, službami...)
Trh – miestny
- národný
- svetový
Trh – vstupov (výrobných faktorov)
- výstupov (tovarov a služieb)
- finančný trh (trh s peniazmi, ktoré nie sú ponúkané ako výrobný vstup)
Subjekty trhu – firmy – cieľ: dosiahnuť čo najväčší zisk
- na trhu vstupov je kupujúcim
- na trhu výstupov je predávajúcim
-domácnosti – cieľ: uspokojiť čo najviac svojich potrieb
- na trhu vstupov je predávajúcim
- na trhu výstupov je kupujúcim
-štát – nemá vlastný cieľ, ale chce zaistiť, aby každý mohol slobodne sledovať svoje ciele
- špecifický subjekt – chráni stabilitu trhu
- vstupuje na trh vstupov i na trh výstupov podľa potreby v úlohe kupujúceho alebo predávajúceho
Trhový mechanizmus = (def. str. 23 dolu)
- je to vlastne princíp neviditeľnej ruky trhu
- tri procesy: 1. tvorba dopytu
2. tvorba ponuky
3. tvorba cien
Tvorba dopytu (správanie kupujúceho)
Faktory:
- cena
- množstvo žiadaného tovaru
- výška príjmu
- iné faktory – móda cena – najdôležitejší faktor
- cena iných výrobkov (spoločný)
Tvorba ponuky (správanie predávajúceho)
- cena
- množstvo ponúkaného tovaru
- náklady spojené s výrobou tovaru
Výrobu a obeh tovarov a peňazí v trhovej ekonomike riadi predovšetkým cena.
(GRAF, STRANA 27)
Z grafu:
- rovnovážna cena je iba ideál, v skutočnosti neexistuje
- cena, kt. sa pri aktuálnom vývoji ponuky a dopytu na trhu vytvorí, sa nazýva trhová cena
- rovnováha sa vytvára nie v bode, ale v rozmedzí rovnovážneho množstva a rovnovážnej ceny (tzv. pavučinový efekt)
(GRAF DOPLNENÝ NA HODINE)
- základ fungovania trhovej ekonomiky (bez nej nefunguje neviditeľná ruka trhu)
- v príkazovej ekonomike nie je potrebná, skôr je nežiadúca
- na strane dopytu – je stabilná a je tu vždy
- na strane ponuky – cenová
- necenová (kvalita, servis...)
- dokonalá konkurencia na strane ponuky nejestvuje – monopol (na prísl. trhu je len jedna firma)
- oligopol (je tu len málo firiem, obmedzujú prístup iných na trh)
- monopilistická konkurencia (viacero výrobcov, obvykle veľkých, pričom každý vyniká v určitom parametri – zákazník sa rozhoduje podľa toho, kt. parametre sú pre neho dôležité)